coycoy

Blogg om livet, smycken och annat

dålig teknikdag

Igår skulle två viktiga grejer köpas in till datorn, ett grafikkort och en exterm hårddisk. Jag började med att köpa en extern hårddisk på 640 GB. Jag for sedan på microshopen och visade upp alla data för min dator och sa att de skulle ta fram ett grafikkort som passade. Efter många letningar på lagret så hittades tillslut ett grafikkort. När jag så ska betala vill inte kortet vara med. Det gick bra med signatur men kände ändå att jag skulle gå förbi banken.

In på banken och när det var min tur hittade hon inte mitt kort i datorn. Jag fick hjälp av en annan kvinna och hon såg då att kortet var spärrat för att jag slagit fel pinkod, vilket jag inte gjort men men. Hon beställde sådeles ett nytt kort och jag fick ta ut pengar så att jag klarar mig tills jag får det nya.

Jag kom hem och installerade genast den externa hårddisken. Jag förde över en massa filer och började sedan föra över filmer som jag har på datorn. Det gick bra så länge inte filmerna var över 4 GB. När jag så hade fört över allt jag ville och bara hade kvar de stora filera ringer jag till min svåger som är duktig på datorer.

Jag: Jag kan inte för över stora filer till externa hårddisken. 
Jonas: Du måste formatera om hårddisken så att den kan ta emot filer som är större än 4 Gb.
Jag: Ja, men jag har ju fört över allt redan.
Jonas: Det är bara att börja om.

Jag började inte om utan tänkte att jag kan klara mig utan de filmerna. Så var det dags att sätta i det nya grafikkortet. Jag drog ut alla sladdar, ställde datorn på diskbänken, viktigt så att det inte blir statiskt, skruvade lös en sida och dammsög innuti, rätt dammigt. Sen står jag och tittar på datorn och tänker, var ska grafikkortet in. Efter lite funderingar kom jag nog på det. Öppnade förpackningen med grafikkortet och när jag ser grafikkortet får jag inte ihop det med hur det ser ut. Det passar inte alls. Jag ringer pappa och vi sitter i telefon med varsin dator och söker vad det är för skillnad på olika grafikkort. Efter 45 min kommer vi fram till att jag har en PCI-ingång men har köpt en PCI Express- ingång.

Hoppas nu att affären vill ta tillbaka sitt grafikkort. Det här med datorer är inte lätt. Jag vill bara att det ska fungerar utan att det är en massa krångel. Sen vill jag ju kunna allt också. Jag känner mig som en novis. När de pratar i affären vad det är för skillnad på saker har jag ingen aning om vad pratar om. Man känner sig verkligen inte smart. I vissa lägen känner jag mig nog lite datasmart men har nu kommit fram till att det är rent användningsmässigt.

Jag har beslutat att jag behåller xp på min dator och när den gått sönder köper jag en ny som har windows 7 insallerat. Jag får vara lite ocool till dess.

Kommentarer
Postat av: Pär Parbring

Hm. Om vi hade bott lite närmare varandra hade jag kunnat ordna det mesta av det där åt dig. Men du, exakt vad är det för grafikkort du har sedan tidigare i datorn? Vad köpte du för grafikkort, och hur mycket fick du ge för det? Du kan ju maila om du inte vill visa alla dessa detaljer.



Jag undrar nämligen om inte Windows 7 går väldigt bra att köra även utan detta grafikkort...



Mvh

Pär

2009-10-29 @ 19:28:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: