coycoy

Blogg om livet, smycken och annat

Helgen

I fredags vaknade jag av mig själv 8.26 och fick lite smått panik...min första lektion började 8.30...Inte kul alls det är så man får skämmas. Det löste sig dock men jag lär ju få höra detta ett tag framöver...

På eftermiddagen mötte jag upp Micke på stan och vi tog en liten mjukglass sen bar det av till Holmsund för att äta middag hos familjen Hedman. De blev årets första grillning och det var verkligen supergott. Vi satt och snackade långt in på kvällen. Lördagen tillbringade jag och Micke på stan. När ärendet var klart köpte vi med oss mat från stan och satt på min balkong. Där flödade solen och det var verkligen varmt. Det blev en underbar eftermiddag i solen. På kvällen gjorde jag inte så mycket.

Idag, söndag for jag en kort sväng ner till Övik och syrran. Jag hade sån längtan efter mina syskonbarn och sen hade jag köpt lite kläder till pojkarna i Rom som behövdes lämnas.

En härlig helg med trevliga vänner. Det är en bra start inför denna kort vecka som kommer.

Rom 28/4 - 3/5 2010

Jag har lyxat och haft semester mitt i terminen. Resan började på onsdagen med att jag tog flyget ner till Stockholm Arlanda. Väl där så skulle jag behöva vänta 7 timmar på att flyget till Rom skulle gå. Jag åt lite lunch, läste en bok, pratade i telefon...tiden gick fruktansvärt långsamt. I alla fall blev det så äntligen tid att stiga på planet. Det var jätte lite folk på planet och servicen var kanon. Nog en av de bästa flygresor jag gjort. Utanför planet var det helmåne som lyste upp i mörkret. Det var så mysigt för man kunde se varenda liten by som var upplyst i tyskland, alperna och senare in över italien...Väl framme på flygplatsen väntade en taxi som tog mig till lägenheten där vi bodde. Kom nog fram vid ett tiden.

Torsdag
Vi sov ganska länge och sedan packade vi ner lite picknick och for för att se där kejsar Augustus hade bott. Vid inträdet fick vi veta att det var stängt just denna dag. Vi drog då i väg till den närmaste parken, Villa cilika. Det var en söt liten park där det satt många italienska ungdomar. Efter lite vandring i parken åt vi maten vi hade med oss. Efter lite vila på maten gick vi ner och gick förbi colosseum och vidare in till stan. Vill bara säga att samma kille som var utklädd till gladiator för 4 år sedan var där i år också :)

Vi försökte hitta någonstans att ta en kaffe men det var inte det lättaste men tillslut så. Vi åkte buss hem och gjorde oss iordning för att åka på mässa i kapellet där Birgitta systrarna håller till. Efter det var det en obligatorisk pizzamiddag. De har så underbart god pizza i Rom. Vi strövade vidare genom natten hamnade på mitt favoritställe, Fontana di trevi. Det var så fint ljus där, magiskt.

Fredag
Sov ut även denna dag. Därefter drog vi ner på stan i Rom. Vi strövade ut och in genom olika affärer. Var bland annat inne på Zara och köpte shorts och linne till mina syskonbarn.

Lunch åt vi på en restaurang som serverar jätte mycket olika spagettirätter, riktigt gott. Shoppade sedan en ny handväska, solglasögon och lite assocearer. Det blev en glass på Giolitti också, mums.

Vi hann också med att se fontana di trevi i dags ljus, njutbart.

Senare på eftermiddagen åkte vi tillbaka till lägenheten för att fixa till oss. För sen åkte vi upp till Lukasgården för att sedan gå på Rossini och äta. Vi åt en mumsig förrätt bestående av buffel mozzarella, torkad skinka och bröd. Till varmrätt blev det en entrecote som var härlig.

Lördag
Denna dag var det 1 maj och då är allt stängt precis som i Sverige. Vi tog därför med och picknick och gick till praken Villa Pamfilij. En jätte stor park men olika sorters miljöer.

Detta var ett slott som fanns i parken. Tänker att ha bott i det slottet...skulle gärna göra det.

Vi kom också till en sjö och där fanns det en mängd sköldpaddor. Hur söta som helst.

I parken och över allt i Rom finns dessa vattenfontäner...vattnet är jätte gott och går väldigt bra att dricka. Tycker de är lite smart fungerande då man håller för där nere kommer vattnet upp i ett hål uppe till.

Där vi stannade fanns det ett litet vattensystem som man kunde gå under. Jag står under vattnet på bilden...

Picknick och sedan vilande och läsandes en god bok.

På kvällen for vi till Trastevere och åt middag. Det var så mycket folk där att vi fick maten på olika tider och bord placerades om och servitörerna var ovänner...blev en minnesvärd middag.

Söndag
Sista dagen i Rom och vi for in till kapellet för att öva lite inför att vi skulle sjunga på gudstjänsten. Kantorn var jätte duktig och satte musiken på en gång. Vi fick sedan vänta på att gudstjänsten skulle starta. JAg var otroligt glassugen men glassbarerna vägrade att öppna :( I alla fall gick det bra att sjunga och efter gudstjänsten var vi ett helt gäng som åt lunch på en restaurang. Jag valde en lasagne som var underbart god.

Efter lunchen blev det en glass och strövande till spanska trappan som just då var prydd i azaleor. Där satt vi och tittade på lite folk. Vi strosade vidare på stan och jag köpte lite parmesan, baci och en liten nyckelring på fontana di trevi :) Vi var naturligtvis en lite sväng vid fontänen också. Sedan försökte vi få tag i en buss mot Peterskyrkan men det var inte så lätt. Vi pausade därför vid ett café och sen hade vi nya krafter.

Det började regna men vi promenerade mot Peterskyrkan och tillslut var vi framme. Vi gick aldrig in men ställde oss på platsen då man kan se kolonnerna helt i linje sen tog vi en taxi till lägenheten.
På kvällen gick vi på en lokal restaurang och åt pizza. Pizzan i Rom är så god att man har svårt att äta pizza i Sverige på ett tag. Sen var det bara för mig att packa och gå i säng. Hade otroligt svårt att sova men jag steg upp 4 för att åka taxi till flygplatsen. Ressan hem gick bra och vid 1 var jag i lägenheten igen.

Det var en jätte trevlig resa med god mat, kanon sällskap och värme.

Jag och min bästa vän Cicci som jag var med till Rom.